کاشان – ایرنا – فرماندار ویژه کاشان گفت: نامگذاری اول محرم به عنوان روز ملی ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی مرثیه‌سرا و شاعر عاشورایی برجسته و نامدار این خطه در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر مرتضایی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: پیشنهاد تصویب این روز ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی  در نشست اخیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های منطقه شمال استان اصفهان در کاشان به دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد شده بود.

وی ادامه داد: نشست شورای فرهنگ عمومی کشور امروز برگزار و پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی منطقه شمال اصفهان درخصوص نامگذاری اول محرم به عنوان روز ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی به تصویب رسید.

فرماندار ویژه کاشان خاطر نشان کرد: محتشم کاشانی از شاعران نامدار و برجسته آیینی در دوره صفویه است که مرثیه ترکیب بند عاشورایی و مشهور این شاعر بلندآوازه «باز این چه شورش است»، در مصیبت واقعه‌ کربلا و سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع)، در ضمیر هر ایرانی با شور و شعور حسینی غوغا می‌کند.

خطه عالم‌پرور کاشان با تربیت و پرورش مفاخر بزرگ ملی در عرصه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، فقهی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی در دوره معاصر همواره مایه افتخار و مباهات ایران و ایرانیان در سراسر جهان بوده است.

کاشان با پیشینه‌ای به قدمت سیلک به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان از نام استادان، عالمان و فقیهان و ادیبان نامداری چون نراقی‌ها، ملاحبیب‌الله و ملافتح‌الله شریف، ملامحسن فیض کاشانی، قطب راوندی، سیدابوالرّضا فضل‌اللَّه راوندی، غیاث‌الدّین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته و معروف، آیت‌الله آمیر سید علی یثربی، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی در عالم سیاست و در عالم هنر سهراب سپهری، کمال‌الملک و هزاران ستاره نامدار و شهیری است که آوازه نامشان افتخار ایران در جهان است.

این شهرستان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.